Koniec prac górniczych w tunelu, który połączy Bolków z Kamienną Górą
200 pracowników z 11 krajów przez 444 dni drążyło tunel, który połączy Bolków z Kamienną Górą na trasie ekspresowej S3. Dziś górnicy przebili ostatnią ścianę.
Podziemny przejazd ma ok. 2300 metrów długości. Jest to najdłuższy tunel w Polsce wydrążony poza obszarami miejskimi. Powstał metodami górniczymi w litej skale.
Burmistrz Janusz Chodasewicz uczestniczył w tym historycznym momencie.
– Zbliżamy się do końca tak długo wyczekiwanej inwestycji drogowej. Będzie ona miała duży wpływ dla Kamiennej Góry i Kotliny Kamiennogórskiej. Liczymy na ożywienie gospodarcze i turystyczne, bo niebawem nasza dostępność komunikacyjna zupełnie się odmieni – mówi burmistrz Chodasewicz.
– Przy tej okazji deklaruję, że nie zapominam o budowie obwodnicy Kamiennej Góry. Mam nadzieję, że wkrótce podpiszemy trójstronne porozumienie z zarządem województwa dolnośląskiego oraz gminą wiejską Kamienna Góra i przystąpimy do przygotowania projektu – dodaje burmistrz Chodasewicz.
Pierwsze samochody odcinkiem trasy S3 Bolków – Lubawka pojadą w połowie 2024 roku. Ma on ok. 16 km długości. W jego ramach powstaje jeszcze jeden tunel, o długości 320 m. Budowa trwa techniką odkrywkową. Budowlańcy usuwają najpierw ok. 220 tys. m sześc. ziemi i skał. Następnie zostanie zbudowana żelbetowa konstrukcja. Po zakończeniu tego etapu zostanie ona zasypana 12-metrową warstwą ziemi.
Dzięki obu tunelom możliwe będzie poprowadzenie drogi S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Gór Wałbrzyskich, między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice.