Wyższe koszty windykacji zaległości podatkowych
Wzrastają koszty postępowania windykacyjnego w samorządach. Zmiany są związane z nowelizacją ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, która weszła w życie w lutym tego roku.
Mogą mieć one duże znaczenie dla mieszkańców będących płatnikami podatków lokalnych: rolnego, leśnego, od środków transportowych i nieruchomości.
W przypadku wystąpienia zaległości wyższych niż łącznie 116 zł (dziesięciokrotność kosztów upomnienia) lub gdy okres od upływu przedawnienia jest krótszy niż 6 miesięcy, gmina ma OBOWIĄZEK wdrożenia działań windykacyjnych.
Zaczynają się one od przesłania upomnienia. Jeśli taka informacja o zadłużeniu nie spowoduje uregulowania długu, musimy podjąć kolejny krok. Po nim egzekucję przejmuje urząd skarbowy.
Według znowelizowanych przepisów wiąże się to z dodatkowymi kosztami dla osoby, która zalega z podatkami.
- Wszczęcie postępowania egzekucyjnego – 40 zł;
- w przypadku wszczęcia egzekucji administracyjnej opłata ta jest podwyższana do 100 zł;
- każdy następny tytuł wykonawczy to kolejne 100 zł;
- opłata egzekucyjna – 5 lub 10 proc. kwoty zaległości;
- zwrot innych wydatków, jakie urząd skarbowy poniesie w związku egzekucją administracyjną.
Podliczając te koszty, w przypadku zaległości o wysokości 200 zł urząd skarbowy naliczy około 370 zł.
Złożą się na to:
- należność główna – 200 zł;
- koszty upomnienia – 11,60 zł;
- opłata manipulacyjna – 100 zł;
- 10 proc. opłata egzekucyjna – 20 zł;
- zwrot wydatków – zwykle 3 listy – 34,80 zł;
- inne wydatki.
Informacje dotyczące aktualnego stanu rozliczeń z tytułu podatków lokalnych można uzyskać w wydziale finansowo – budżetowym Urzędu Miasta Kamienna Góra pod numerem telefonu: 75 645 51 21.