Ruszyły prace przy tunelu pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą

Ogromna 35-tonowa wiertnica tunelowa Jumbo Drill rozpoczęła drążenie tunelu pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na drodze S3.

Maszyna jest używana do wiercenia otworów różnego rodzaju – strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych. Wiertło urządzenia może zagłębiać się do 24 metrów. Jej praca jest zautomatyzowana.

Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu. Dzięki nim powstanie dwunawowy tunel przecinający Góry Wałbrzyskie. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 16 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków oraz TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice. TS-26 będzie najdłuższym tunelem w Polsce wydrążonym w skale.
Krótszy tunel TS-32 zostanie wykonany metodami górniczymi w technologii tzw. otwartego wykopu. Budowlańcy usuną najpierw ok. 220 tys. m sześc. ziemi i skał. Następnie zostanie zbudowana żelbetowa konstrukcja tunelu. Po zakończeniu tego etapu zostanie ona zasypana 12-metrową warstwą ziemi.

Tagi: