Ruszyły prace przy tunelu pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą
Ogromna 35-tonowa wiertnica tunelowa Jumbo Drill rozpoczęła drążenie tunelu pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na drodze S3.
Maszyna jest używana do wiercenia otworów różnego rodzaju – strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych. Wiertło urządzenia może zagłębiać się do 24 metrów. Jej praca jest zautomatyzowana.
– Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu. Dzięki nim powstanie dwunawowy tunel przecinający Góry Wałbrzyskie. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 16 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków oraz TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice. TS-26 będzie najdłuższym tunelem w Polsce wydrążonym w skale.
Krótszy tunel TS-32 zostanie wykonany metodami górniczymi w technologii tzw. otwartego wykopu. Budowlańcy usuną najpierw ok. 220 tys. m sześc. ziemi i skał. Następnie zostanie zbudowana żelbetowa konstrukcja tunelu. Po zakończeniu tego etapu zostanie ona zasypana 12-metrową warstwą ziemi.